Veelgestelde vragen

Je huis

  • Heb je voor zonnepanelen een nieuwe meterkast nodig?

    Vanaf 6 zonnepanelen is een aparte groep of andere oplossing (splitsing met een extra aardlekschakelaar) nodig. Als er geen groep vrij is of vrij gemaakt kan worden, is aanpassing van de meterkast nodig.

Energiecoach

  • Wat kan ik doen met het advies van een energiecoach?

    De adviezen van de energiecoach zijn vrijblijvend. Je bent dus niet verplicht de adviezen op te volgen. Volg je de adviezen wel op dan is dat goed voor het milieu en levert het jou een lagere energierekening op. Levert het opvolgen van de adviezen hoge kosten op, bijvoorbeeld voor isolatiemaatregelen, dan kan de energiecoach advies geven over subsidies en leningen die je kunt aanvragen.

  • Geeft de energiecoach ook specialistisch advies?

    Nee, de energiecoach is geen specialist, niet op alle vragen heeft hij/zij het antwoord. De energiecoach kan daarom altijd navraag doen bij één van deze adviseurs. Soms kan het verstandig zijn nader onderzoek te laten doen een adviseur voordat wellicht de verkeerde maatregelen worden genomen. In tegenstelling tot de energiecoach moet voor de adviseur wel betaald worden. Uiteraard gaat gebeurt dit altijd in overleg met jou als bewoner.

  • Komt de energiecoach bij mij thuis?

    Met je huis aan de slag? De energiecoach helpt je verder. Deze opgeleide vrijwilliger komt bij je thuis en bespreekt je wensen en mogelijkheden. Ook bekijkt de coach je huis én je energiegebruik. Daarmee krijg je informatie en tips waarmee je zelf aan de slag kunt. Welke stappen leveren je geld op? Wat scheelt comfort? en hoe verminder je je energieverbruik? Dat is wel zo handig om te weten; zeker als je beslissingen moet nemen over onderhoud en renovatie of als je gaat verhuizen.

    Na het bezoek van de energiecoach krijg je per mail een verslag met de bevindingen, tips en afspraken die zijn gemaakt. We hopen dat je na het bezoek van onze energiecoach een goed overzicht hebt gekregen van de mogelijkheden die er zijn om jouw woning stap voor stap verder te verduurzamen. Het nemen van maatregelen kan je natuurlijk zelf gaan doen. Een andere optie is dat wij een offerte voor je aanvragen bij een van de bedrijven waarmee we samenwerken.

  • Is het HOOMdossier gratis?

    Je kunt het HOOMdossier gratis aanvragen en gebruiken. We helpen je graag op weg om overzicht te krijgen wat je moet doen om je huis klaar voor de toekomst te maken. Én wat dat kost.

    Maar je kunt ook eerst een gesprek met de energiecoach aanvragen. Het adviesgesprek kan online of bij je thuis, net wat bij jou past.

  • Wat doet de energiecoach?

    De energiecoach onderzoekt hoe je jouw woning energiezuiniger kunt maken. Dat doet de energiecoach op verschillende manieren. Zoals door vragen te stellen over je energiegebruik, bijvoorbeeld hoe hoog je de verwarming zet, hoe je ventileert enzovoort. Daarnaast doet de energiecoach ook onderzoek in je woning. Bijvoorbeeld met een warmtecamera onderzoeken waar warmte ‘weglekt’.

    De coach vergelijkt jouw energieverbruik met het gemiddelde gebruik in vergelijkbare woningen. Daarbij houdt de energiecoach rekening met onder andere het bouwjaar van jouw woning, het aantal bewoners, de oppervlakte van de woning en nog veel meer.

    De coach vult het HOOMdossier aan met alle bevindingen. Het resultaat is een advies op maat in de vorm van een Stappenplan voor het verduurzamen van jouw woning. Dat is een rapport met aanbevelingen en tips. Dat varieert van eenvoudige, kleine veranderingen zoals energiezuinige verlichting en apparaten tot uitgebreid en diepgaand advies over isolatie, zonnepanelen en warmtepompen.

  • Wat kost de energiecoach?

    Een energiecoach is gratis. Energiecoaches zijn namelijk allemaal vrijwilligers. Zij hebben vaak hun eigen woning verbeterd en daardoor bovenmatige interesse in energiebesparing gekregen, zij willen  graag anderen helpen met energie besparen! Alle energiecoaches hebben minimaal de basistraining energiecoach gevolgd, en vaak hebben ze een technische opleiding en ervaring.

  • Wat is een energiecoach?

    Bij onze coöperatie kun je een gesprek aanvragen met één van onze vrijwillige energiecoaches. Die maakt een afspraak met je en bespreekt je wensen en mogelijkheden. Ook bekijkt de coach je huis én je energiegebruik. Daarvoor kunnen de coach en jij een digitale tool gebruiken die je huis in kaart brengt, de kansen en de kosten weergeeft. Na het gesprek heb je een concreet beeld van wat er kan in je huis én wat de kosten daarvan zijn.
    Veel mensen weten niet goed welke maatregel bij hun huis past. Ze kunnen dan de hulp inroepen van de energiecoaches. Met het advies van de energiecoach kun je aan de slag om de volgende stap te zetten richting een duurzaam huis. 

HOOMdossier

  • Is het HOOMdossier gratis?

    Je kunt het HOOMdossier gratis aanvragen en gebruiken. We helpen je graag op weg om overzicht te krijgen wat je moet doen om je huis klaar voor de toekomst te maken. Én wat dat kost.

    Maar je kunt ook eerst een gesprek met de energiecoach aanvragen. Het adviesgesprek kan online of bij je thuis, net wat bij jou past.

  • Wat is het HOOMdossier?

    HOOMdossier is een online programma dat je stap voor stap inzicht geeft in het energiegebruik van je woning. Ook zie je wat handige maatregelen zijn voor jouw situatie en wat die kosten. Je vind in het HOOMdossier ook heel veel achtergrondinformatie. Daarmee kan je zelf de volgorde van te nemen maatregelen bepalen. Je kunt dat in het dossier zelf online bijhouden. Hoomdossier helpt je ook om onderhoud en woningverbetering mee te nemen met het energiezuiniger maken van je woning.

    De energiecoach maakt ook gebruik van het HOOMdossier. Wel zo gemakkelijk dus als jullie samen in gesprek zijn over jouw woning.

  • Wat doet de energiecoach?

    De energiecoach onderzoekt hoe je jouw woning energiezuiniger kunt maken. Dat doet de energiecoach op verschillende manieren. Zoals door vragen te stellen over je energiegebruik, bijvoorbeeld hoe hoog je de verwarming zet, hoe je ventileert enzovoort. Daarnaast doet de energiecoach ook onderzoek in je woning. Bijvoorbeeld met een warmtecamera onderzoeken waar warmte ‘weglekt’.

    De coach vergelijkt jouw energieverbruik met het gemiddelde gebruik in vergelijkbare woningen. Daarbij houdt de energiecoach rekening met onder andere het bouwjaar van jouw woning, het aantal bewoners, de oppervlakte van de woning en nog veel meer.

    De coach vult het HOOMdossier aan met alle bevindingen. Het resultaat is een advies op maat in de vorm van een Stappenplan voor het verduurzamen van jouw woning. Dat is een rapport met aanbevelingen en tips. Dat varieert van eenvoudige, kleine veranderingen zoals energiezuinige verlichting en apparaten tot uitgebreid en diepgaand advies over isolatie, zonnepanelen en warmtepompen.

Je energie

  • Waarom moet ik bij om | nieuwe energie terugleveringskosten betalen voor mijn zonnepanelen?

    Als de zon schijnt leveren zonnepanelen veel stroom tegelijkertijd aan het net, terwijl er op die momenten niet altijd veel vraag is naar stroom. De prijs van stroom is op die momenten laag. ’s Avonds en ’s nachts, als de zon niet schijnt, is er juist wel vraag naar stroom. Dan is de prijs van stroom juist hoger. Om | nieuwe energie moet de stroom van zonnepanelen afnemen en moet ook leveren als er vraag is. Daardoor wordt Om | nieuwe energie geconfronteerd met hoge kosten. Om de pijn zo eerlijk mogelijk te verdelen, betalen klanten die zonnepanelen hebben sinds 1 januari 2024 vaste terugleveringskosten.
    Hier vind je een uitgebreide uitleg over de terugleveringskosten.

  • Contract aanpassen of verlengen

    Wil je je bestaand contract met Brummen Energie verlengen? Wil je kiezen voor een nieuw contract? Meld je aan op de website, vul je gegevens in en kies het contract naar keuze.
    Dit wordt vervolgens verwerkt als een verlenging of aanpassing.

  • Wat wordt bedoeld met de energietransitie?

    De energietransitie is de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. Fossiele energie wordt namelijk opgewekt door de verbranding van steenkool, aardolie en aardgas.

  • Leveren jullie ook gas?

    Ja, je kunt bij ons ook terecht voor (aard)gas. Je stroom en je gas komen dat gewoon van één leverancier. Via om | nieuwe energie krijg je dan gas geleverd. Zolang het nog niet gelukt is van het aardgas af te komen, is dat een goed alternatief.

  • Wat is het verschil tussen klant of lid?

    Als lid ben je deel van de duurzame beweging die we vormen als coöperatie. De leden bepalen samen het beleid in de algemene vergadering. Daarnaast word je als lid uitgenodigd voor de ledenbijeenkomsten, je ontvangt de leden-nieuwsbrief en je beschikt over een platform voor uitwisseling van kennis, ideeën en ervaringen.

    Daarbij kun je energie afnemen van de coöperatie in samenwerking met OM|Energie. Je kunt dus lid én klant zijn van BrummenEnergie. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook alleen lid zijn. Of alleen klant.

Onze opwek

  • Wat wordt bedoeld met de energietransitie?

    De energietransitie is de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. Fossiele energie wordt namelijk opgewekt door de verbranding van steenkool, aardolie en aardgas.